نحوه ی کار کردن کولرگازی و سوخت مورد استفاده ی آن

طرز کار کولرگازی

کولرگازی اصولا از یک بخارکننده که وظیفه ی جذب گرمای هوا را دارد. و از یک کمپرسور که البته با توجه به استفاده ی آن در مناطق مختلف آب و هوایی انواع مختلفی دارد که وظیفه آن افزایش دمای بخار ماده سرمازاست تشکیل شده است. و همینطور از کندانسور و دمنده نیز در این دستگاه استفاده شده است. با ما همراه باشید تا نحوه ی سرمادهی کولرگازی را توضیح دهیم.

طرز کار کولرگازی

نحوه ی سرماسازی در کولرگازی

فرایند سرماسازی در کولرگازی ها همانند یخچال می باشد. که در آن تبدیل گاز به مایع بوسیله افزایش فشارو تبدیل آن به گاز نتیجه ی ایجاد سرما را به دنبال خواهد داشت. البته این فرایند می تواند مصرف انرژی برق زیادی را هم به دنبال داشته باشد. در این میان یک سری از کولرگازی ها نحوهی کار کردشون با استفاده از از تجهیزاتی که در آن ها بکار برده شده در مصرف انرژی بهینه تر عمل نموده اند. که می توان به کولرگازی اینورتر دار و همچنین دوال اینورتر اشاره کرد.

انواع کولرگازی

کولرگازی ها را اصولا می توان به سه دسته تقسیم کرد

کولرگازی های یک تکه یا پنجره ای : این کولرگازی ها هم اکنون خواهان زیادی ندارند به این دلیل که صدای بالای رو به دلیل اتصال کمپرسور و یکپارچه بودن از خود ساطع می کنند. و همینطور مصرف برق زیادی را به همراه دارد.

کولرگازی پرتابل یا قابل حمل : این نوع کولرگازی ها سرما دهی بالایی دارند ولی چون مصرف انرژی در آن ها بالاست برای مکان های بزرگ مثل سالن های بزرگ مناسب است.

کولرگازی دوتیکه یا اسپلیت : این نوع از کولرگازی ها بیشترین طرفداران را به خود اختصاص می دهند. به این دلیل برای انواع مناطق مختلف با هرنوع آب و هوایی طراحی شده اند. و صدای کمی را هم ایجاد می کند به این خاطر که موتور آن از پنل جداست و باید حتما در بیرون از محیط قرار بگیرد. که بیشترین صدا را موتور آن ایجاد می کند اما باید نحوه ی نصب آن به دقت صورت بگیرد. که بعدا مشکل عدم سرمادهی و در نتیجه خرابی دستگاه را به دنبال داشته باشد.

سرمادهی کولرگازی
سرمادهی کولرگازی

سوخت مورد نیاز کولرگازی

برای کولرگازی علاوه بر مصرف برق ماده ی دیگری که می توان گفت مهمترین بخش مورد استفاده ی کولرگازی می باشد . که مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع گاز با گاز شهری تفاوت دارد. در واقع چیزی شبیه گاز فریون بکاربرده شده در یخچال است که عمل خنک سازی محیط را ایجاد می کند. در کولرگازی ها دو نوع گاز مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتد از گاز r22   و گاز r410.

طبق نظر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت استفاده از گاز r22 به زیان محیط زیست می باشد. به همین خاطر استفاده از این گاز منسوخ شده است. و خیلی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. و هم اکنون استفاده از گاز r410  بدلیل کم خطر بودن که به آن گاز دوستدار محیط زیست نیز گفته می شود. به وفور در کولرگازی ها بکار می رود. گاز R410A گاز خنک کننده از ترکیب مساوی و برابر گازهای r125 و r32 تشکیل می شود. عدم تولید آلودگی های زیست محیطی، کیفیت بالا، افزایش توان خنک کنندگی و برودتی سیستم و بی خطر بودن، از مهم ترین مزیت های گاز مبرد R410A تلقی می گردد.

این نکته ضروری است که باید به آن توجه ویژه کرد. که گاز خنک کننده از نوع r22 با نام تجاری Freon و گاز مبرد r410a با نام Puron در صنعت تهویه مطبوع شناخته می شوند.

توضیحات بیشتر در مورد اجزای کولرگازی

کندانسور: از دیگر بخش های مهم پنل خارجی کولر گازی کندانسور بوده که وظیفه دریافت گاز مبرد و تبدیل آن به مایع را بر عهده دارد. در طی این فرآیند کندانسور گرمای مبرد را گرفته و به محیط بیرونی انتقال می دهد. به منظور افزایش سرعت انتقال گرما، ساختار کندانسور با فین های آلومینیومی پوشانده می شود.

فن دمنده: توزیع و پرتاب جریان هوا به محیط داخلی، از طریق فن دمنده دستگاه اجرایی می گردد. کارکرد و هدایت فن دمنده دستگاه به وسیله یک الکتروموتور قوی و باکیفیت صورت می گیرد. با چرخش پره های فن، هوای خنک و مطبوع با حداکثر توان در محیط داخلی انتشار پیدا می کند.

اواپراتور: سیم پیچ خنک کننده یا اواپراتور، از ترکیب و تلفیق تعدادی لوله مسی حلقوی تولید می شود. به منظور افزایش ضریب حرارتی، در بخش اواپراتور از پوشش های آلومینیومی استفاده می شود.

فیلتر تصفیه کننده: فیلتر هوا را می توان از بخش های کلیدی و تعیین کننده یونیت داخلی کولر گازی قلمداد نمود. این بخش با جذب و فیلتراسیون انواع آلودگی ها و آلاینده ها، به افزایش سطح کیفی هوای محیط کمک شایانی می نماید.

جریان برق مصرفی کولر گازی

در پایان مبحث کولر گازی با چی کار میکنه مد نظر قرار دادن جریان برق مصرفی این دستگاه ها می تواند کمک کننده باشد. به طور معمول، کولرهای گازی متناسب با نوع و ظرفیت، با جریان برق تکفاز یا سه فاز کار می کنند.

تامین انرژی الکتریکی ظرفیت های پایین تر از ۴۸۰۰۰ با جریان برق تک فاز و ولتاژ ۲۲۰ ولت صورت می گیرد. این در حالی است که راه اندازی ظرفیت های بیش از ۴۸۰۰۰ با جریان الکتریکی از نوع سه فاز و ولتاژ ۳۸۰ ولت انجام می پذیرد. ناگفته نماند که کولرهای گازی در ظرفیت های مختلف ۱۸۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ طراحی و تولید می‌شوند.

کاربر ادمین
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *