پنل VA چیست ؟ مقایسه پنل VA با IPS  / کدام پنل بهتر است؟

مقایسه پنل IPS با پنل VA

امروزه دو نوع پنل در تلویزیون های با پس زمینه نور LED استفاده می شود. پنل IPS و  پنل VA . با وجود اینکه آن ها هر دو یک صفحه نمایش با کریستال مایع هستند، اما اختلافات زیادی بین عملکرد این دو تکنولوژی وجود دارد. ما در این مطلب مقایسه ای داریم بین این دو پنل VA  و  IPS تا تفاوت های آن ها را بصورت کامل توضیح دهیم. و در ادامه بهترین تلویزیون پنل IPS و VA را معرفی خواهیم کرد.

تشخیص نوع پنل

برای تشخیص تفاوت پنل های VA و IPS یک راهکار خیلی ساده وجود دارد. شما می توانید براحتی با انگشت خود یک ضربه ی خیلی نرم را به پنل وارد کنید . مشاهده خواهید کرد که داخل پنل VA یک اثری تا لحظاتی اندک بجا می ماند. ولی در پنل IPS بخاطر وجود یک سطح ضد ضربه همچین موردی مشاهده نمی شود. اگر انگشت خود را روی سطح نمایشگر پنل VA بکشید رد انگشت روی پنل تا لحظاتی باقی می ماند. در حالیکه درپنل IPS همچین موردی را نداریم.

ویژگی های تلویزیون با پنل IPS

زاویه دید بالا

زمان پاسخ دهی کم

حساسیت نسبت به ضربه کم است.

کریستال مایع را به صورت افقی نمایش می دهد.

قیمتشان به نسبت VA بالاتر است.

پراکندگی کمتر نور

از لحاظ کنتراست به نسبت VA پایین تر است.

مناسب برای محیط های روشن

پیچیدگی فناوری استفاده شده و مزایای بیشتر

پنل IPS برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم خوبی این نوع پنل ها این است که زاویه دید گسترده دارند. و برای کسانی که یک اتاق نشیمن بزرگ دارند و می خواهند از تمام زوایا بتوانند از تلویزیون استفاده کنند بسیار مناسب است. این نوع پنل بیشتر در تلویزیون های ال جی و تعدادی از .تلویزیون های سونی استفاده می شود

زاویه دید چیست؟

به زاویه ای که با وجود آن شما می توانید بدون افت کیفیت تصویر در زوایای مختلف ، تلویزیون را تماشا کنید زاویه دید می گویند. برخی از انواع تلویزیون‌ها این کار را بهتر انجام می دهند. تلویزیون IPS در اینجا یک برنده است که زاویه دید گسترده دارد. و یکی از مزیت های آن نسبت به دیگر تلویزیون های با پنل نوع دیگر هستند. در حالی که بیشتر تلویزیون های VA در این مورد با زاویه 20 درجه کیفیتشان پایین می اید.

زاویه دید زمانی که شما هرچه از حالت مستقیم تلویزیون فاصله می گیرد و در اطراف آن قرار می گیرید کم کم بعضی از رنگ ها محو خواهند شد و کیفیت نمایش کاهش می یابد. اگر شما به تلویزیونی نیاز دارید که از زاویه های متفاوت اتاق نشیمن بزرگتان بتوانید آن را با کیفیت خوب مشاهده کنید زاویه دید گسترده بسیار مهم است.

مقایسه پنل IPS با پنل VA از لحاظ کنتراست

کنتزاست مهمترین عامل در کیفیت تصویراست. با اینکه هیچ کدام از این فناوری های lcd به نسبت سطوح سیاه و سفید تلویزیون های oled دست نخواهند یافت ولی از بقیه بهتر هستند.

مقایسه پنل IPS با پنل VA از لحاظ کنتراست

مقایسه پنل IPS با پنل VA زمانی که بحث از کنتراست است فناوری VA بهتر از پنل IPS است. زمانی که در یک محیط تاریک صحنه های سیاه در تلویزیون IPS خاکستری نمایش داده می شوند، این ضعف قابل مشاهده است. نسبت کنتراست VA معمولا از 3000:1 تا 6000:1 است ولی در IPS این مقدار 1000:1 است. به این دلیل پنل های VA در رتبه بندی ما از OLED پیشی می گیرند و این تنها باعث اختلال عملکرد در اتاق تاریک می شود، هر چند که این تفاوت در محیط روشن کمتر قابل مشاهده است.

نسبت کنتراست نسبت بین روشن ترین نقطه با تاریک ترین نقطه ای است که یک تلویزیون می تواند نشان دهد. نسبت کنتراست بالاتر روی عمق نقاط تاریک‌تر کار می‌کند که به طور کلی در کیفیت تصویر تاثیر زیادی دارد و این در صحنه‌های تاریک فیلم و برنامه های تلویزیونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نسبت کنتراست بهترین شاخص برای یک تصویر خوب است.

مقایسه پنل IPS با پنل VA از لحاظ یکنواختی رنگ سیاه

یکنواختی رنگ سیاه در تلویزیون اشاره به توانایی یک تلویزیون در نمایش رنگ سیاه در سراسر صفحه نمایش دارد. یکنواختی ایده آل رنگ سیاه مانند نمایش سایه‌ها، آسمان در شب و دیگر اشیاء سیاه که باید به همان اندازه که هست واقعی و با کیفیت باشد و روشنایی را در تمام صفحه نمایش پخش کند.

متاسفانه تمام تلویزیون های led عیب هایی مانند flash lighting که به نظر می رسد مانند یک چراغ قوه در تمام گوشه و کنار تلویزیون است و تیرگی که شبیه لکه های روشن تر در قسمت هایی از صفحه نمایش ظاهر می شود را دارند که هر دو با انتشار نادرست نور پس زمینه در سراسر صفحه نمایش ایجاد می شود و هر دو به صورت آشکار معلوم است بخصوص زمانی که تلویزیون در یک اتاق تاریک باشد.

برای درک این موضوع ما یک عکس از تلویزیون در حالی که یک قاب سیاه را نشان می دهد گرفته ایم که می توانید مقدار انحراف استاندارد رنگ پیکسل را در تصویر مشاهده کنید.

مقایسه پنل IPS با پنل VA از لحاظ تفاوت های فنی

عکس زیر کریستال های مایع تلویزیون را نشان می دهد، کریستال های مایع در بسته های کوچک رنگی به صورت پیکسل است. این کریستال ها وقتی که با برق شارژ می شوند واکنش نشان داده و تغییر موضع می دهند و آن ها بسته به موقعیت خود با نور کمتر مسدود می شوند.

ips کریستال های خود را در همه زمان ها به صورت افقی نشان می دهد زمانی که شارژ می شوند تنها چرخش آن ها اجازه می دهد که روشن شوند.

موقعیت کریستالی پنل ها

پنل VA کریستال های خود را به صورت عمودی نشان می دهد. زمانی که کریستال ها شارژ می شوند موقعیت افقی به حرکت نور اجازه می‌دهد مثل IPS؛ هنگامی که جریان از طریق آن ارسال می شود بلوک چیدمان عمودی خود را به صورت موثرتری روشن کرده و در نتیجه باعث ایجاد نقاط تاریک بهتر و واضح تر و ارائه کنتراست بهتر می شود. شما همچنین می توانید آن ها را با یک تلویزیون پلاسما هم مقایسه کنید که اساسا شبیه IPS است و توسط سامسونگ ساخته شده است و تفاوت زیادی ندارند.

در کل نمی توان گفت کدام فناوری بر دیگری برتری دارد. چون هر کدام در نهایت برای اهدافی متفاوت تولید شده اند. ولی در کل چون موضوع ما بیشتر حول دید گسترده می چرخید تلویزیون های با پنل IPS قابل توجه تر بود. ولی تلویزیون VA به جای داشتن کنتراست بهتر، برای استفاده در محیط تاریک مناسب تر است و شما باید بسته به نوع استفاده خود از بین این دو یکی را انتخاب کنید چون هیچکدام بهترین مطلق نیستند.

بهترین تلویزیون ها با پنل IPS

SM8610

X8000H

X8500G

UK6400

UM7490

LM6300

NANO75

NANO79

NANO90

بهترین تلویزیون ها با پنل VA

X9500H

X8500G

RU7100

RU7400

Q60R

RU7300           

RU7100                       

RU7400           

RU7172            

RU7402            

NU7093           

n5300                          

N5370

کاربر ادمین
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *