آموزش نصب کولر گازی اسپلیت با عکس و ویدیو

آموزش نصب کولرگازی

همانطور که اطلاع دارید کولرگازی از کاربردی ترین وسایل سرمایشی در فصل گرما می باشد . که البته جدیدا نوع گرمایشی آن نیز برای فصل سرما به بازار آمده است ولی از نظر مصرف بیش از حد برق در این فصول زیاد به صرفه نیست. ما در اینجا به آموزش نصب کولرگازی می پردازیم کولر گازی اسپلیت از دو قطعه تشکیل شده است.

پنل داخلی که روی دیوار نصب می شود و پنل خارجی یا یونیت خارجی که در بیرون از منزل و در هوای آزاد قرار می گیرد. نصب و راه اندازی کولر گازی به دانش و تجربه نیاز دارد . و اگر از افراد با تجربه یا نصاب برای نصب آن استفاده کنید متحمل هزینه نصب نیز خواهید شد که میشه گفت هزینه ی کمی هم نیست. اما اگر شما با قطعات الکترونیکی و لوله کشی کمی آشنایی دارید می توانید با کمک این آموزش نصب کولر گازی براحتی کولرگازی منزل خودتان را نصب کنید و هزینه ای بابت نصب ان پرداخت نکنید. پس اگر شما هم کولرگازی جدید خریداری کردید یا در آینده قصد خرید آن را دارید بهتر است این مطلب را که در آن تصاویر نصب و همینطور فیلم آموزشی آن موجود است را مشاهده نمایید.

اگر شما در فکر تهیه کولر گازی هستید و هنوز آن را خریداری نکرده اید مطلب بهترین راهنمای خرید کولرگازی را از دست ندهید.

ابزار مورد نیاز نصب و تعمیر کولر گازی

برای نصب کولرگازی اسپلیت به ابزارهایی که در زیر آورده ایم نیاز پیدا خواهید کرد.

وسایل عمومی مثل اچار ، انواع پیچ گوشتی، سیم لخت کن، جعبه بکس، سیم چین، انبردست، دم باریک، متر ، چکش، تراز، ختکش و … که در جعبه ابزار هر خانه ای وجود دارد.

ابزارهای تخصصی شامل دریل، لوله بر مسی ، دستگاه فنر خم کن برای خم کردن لوله مسی، مانومتر برای اندازه گیری فشار سیستم کولرگازی، پمپ وکیوم برای خالی کردن لوله ها از هوا ، رطوبت و گرد و غبار، دستگاه گیج فشار برای تنظیم و شارژ کولر گازی و پرچ کن که برای پرچ کردن لوله های بریده شده مورد استفاده قرار می گیرد.

ابزار مورد نیاز نصب و تعمیر کولر گازی

ویدیو اموزش نصب کولر گازی ، نحوه نصب کولرگازی اسپلیت را بخوبی اموزش می دهد، پس حتما ببینید.

علاوه بر فیلم آموزشی بالا مراحل را بصورت متنی در زیر توضیح دادیم لطفا تا آخر مطالعه نمایید.

نکته : توجه کنید که نصب کولرگازی در کنار کولر آبی داخل یک محیط اشتباه است و اکیدا از این کار خودداری نمایید. در واقع کولر ابی محیط را مرطوب می کند اما کولر گازی رطوبت هوا را کنترل می کند پس استفاده از این دو مدل کولر در کنار هم فایده ای ندارد.

همانطور که در بالا گفتیم کولر گازی دارای یونیت داخلی و خارجی است که باید هر کدام را بطور جداگانه نصب کنید. ابتدا باید مکان مناسب برای نصب هر دو یونیت مشخص کنید. و در ادامه اول اموزش نصب پنل داخلی کولر گازی را اموزش می دهیم .

نصب پنل داخلی کولر گازی

پنل داخلی روی دیوار نصب می شود و هوای سرد را در اتاق پخش می کند در زیبایی اتاق نقش دارد پس مکان مناسبی را برای ان انتخاب کنید که هم دکور خانه را عوض کند و هم در موقعیت مناسبی قرار بگیرد که افراد حاضر در اتاق و بعضی از وسایل که نیاز به هوای خنک دارند روبروی آن قرار بگیرند.

توجه داشته باشید که پنل داخلی را بالای شوفاژ و بخاری و یا هر منبع گرمایی دیگر نصب نکنید و همچنین در معرض نور مستقیم خورشید قرار نداشته باشد.

پنل باید بصورت افقی نصب شود و در چهار طرف پنل باید حداقل 15 سانتیمتر فضای داخلی وجود داشته باشد و این فضا باید حدودا 2.5 متر بالاتر از سطح زمین باشد. در کل نباید در اطراف کولر گازی هیچ مانعی وجود داشته باشد تا کولر بتواند باد را به همه ی قسمت های اتاق پرتاب کند.

لوله تخلیه کولر باید بصورت شیب دار باشد تا رطوبت براحتی خارج شود.

بطور کامل بررسی کنید تا خروجی دستگاه نشتی نداشته باشد چراکه دیوار را خراب می کند.

حداکثر طول لوله اتصال بین پنل داخلی و خارجی 10 متر است اما در مواقع اجباری تا 15 متر هم لوله کشی می شود.

آموزش نصب کولرگازی

آموزش نصب پنل داخلی کولر گازی

1: برای نصب پنل داخلی ابتدا باید یک پایه دیواری برای ان نصب کنید. پایه را در محل مورد نظر نگه دارید و موقعیت ان را با تراز میزان کنید و سپس با دریل جای پیچ ها را سوراخ کرده و با پیچ پایه را به دیوار وصل کنید. اگر پنل تراز نباشد موجب ایجاد لرزش و نشت آب از کولر می شود. توجه داشته باشید که مقداری فضا برای سرویس و تعمیرات در اطراف پنل جا بگذارید.

2: یک لوله برای اتصال پنل داخلی به خارجی نیاز است پس فاصله بین پنل داخلی و خارجی را با دقت اندازه بگیرید تا طول لوله کم نباشد و در اخر نیز کمی بیشتر برش دهید تا مشکلی پیش نیاید. حالا به تناسب لوله که معمولا به قطر 7.5 سانتیمتر است یک سوراخ در دیوار ایجاد کنید. برای تخلیه بهتر ، سوراخ باید کمی شیب به سمت خارج داشته باشد. حالا یک فلنج انعطاف پذیر در داخل دیوار قرار دهید.

3: اتصالات الکتریکی پنل را بررسی کنید که مطابق با دفترچه راهنمای همراه کولر گازی باشد.

4: حالا لوله کشی را از پنل داخلی به پنل خارجی انجام دهید. دقت کنید که کمترین خمیدگی در لوله وجود داشته باشد تا بخوبی کار کند.

5: یک لوله pvc به قطر 6 میلیمتر و کوچک تر از لوله مسی یرش دهید. درپوش لوله را در انتهای داخلی لوله pvc قرار داده و و لوله را در داخل سوراخ ایجار شده در دیوار قرار دهید.

6: لوله مسی، کابل برق و لوله تخلیه را با چسب برق به هم ببندید و داخل سوراخ دیوار قرار دهید اما لوله تخلیه را در پایین قرار دهید. حالا لوله را به پنل داخلی متصل کرده و ان را محکم کنید(برای سفت کردن ان از اچار استفاده کنید). سپس لوله تخلیه اب را نیز به پایه پنل داخلی وصل کنید.

7: در اخر پنل داخلی را روی پایه دیواری محکم کنید.

آموزش نصب پنل خارجی یا کندانسور کولر گازی

آموزش نصب پنل خارجی یا کندانسور کولر گازی

پنل خارجی یا کندانسور کولر گازی در فضای بیرون خانه مثل حیاط، تراس یا بالکن و پشت بام نصب می شود. خودتان محل مناسبی را برای قرار دادن ان پیدا کنید که فاصله زیاد با پنل داخلی نداشته باشد.

اطراف پنل خارجی باید به فاصله 80 سانتیمتر خالی باشد.

پنل را در محل های پر رفت و امد و با گردو غبار زیاد قرار ندهید.

توجه داشته باشید که پنل نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد.

اگر پنل را روی پنجره نصب می کنید باید از یک دستگاه لرزه گیر نیز برای جلوگیری از لرزش ان استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که در فاصله کمتر از 3 متری از پنل خارجی، انتن رادیو یا تلویزیون وجود نداشته باشد.

1: پنل خارجی را در مکان مورد نظر نصب یا قرار دهید. اگر روی پنجره نصب می کنید باید برای ان پایه دیواری نصب کرده و یک لرزه گیر هم قرار دهید. اگر ان را روی کف زمین قرا می دهید پایه زمینی برای ان نصب کنید. توجه داشته باشید که سطح ان کاملا صاف باشد و از هر گونه رطوبت و گرد و غبار دور باشد.

2: سیم برق را وصل کنید و طبق نمودار که روی دستگاه و دفترچه راهنما نیز وجود دارد، سیم کشی دستگاه را بررسی کنید که درست باشد سپس سیم ها را با یک گیره ببندید.

3: و در اخر لوله هایی را که از سوراخ دیوار خارج کردید به محل مورد نظر در پنل خارجی وصل کنید.

آموزش نصب کولر گازی

پس از اتصال باید کارکرد ان را بررسی کنید. برای این کار ابتدا باید هوا و رطوبت را از لوله ها خارج کنید.

سرپوش دریچه های دوراهه و سه راهه و شیر سرویس را بردارید. شلنگ وکیوم را به شیر سرویس وصل کنید و پمپ خلا را روشن کرده تا به خلا 10 میلیمتر جیوه برسد. دستگیره فشار را ببندید و پمپ را خاموش کنید. تمام اتصالات را از لحاظ نشت بررسی کرده و لوله پمپ را جدا کنید و درپوش ها را در جای خود قرار دهید.

محل اتصال لوله ها را با چسب عایق بندی کنید.

و لوله کشی را با گیره به دیوار محکم کنید. و سوراخی که در دیوار ایجاد کردید از طرف بیرون با فوم کامل ببندید.

اگر لوله کشی بین پنل داخلی و خارجی بیش از 5 متر باشد باید به ازای هر یک متر 21 گرم گاز اضافی به دستگاه تزریق شود. توجه داشته باشید که گاز دستگاه از چه نوعی است باید همان گاز را به دستگاه تزریق کنید.

آموزش نصب کولر گازی

آموزش نصب کولر گازی – شارژ گاز کولرگازی

پس از نصب هر دو پنل داخلی و خارجی باید فشار گاز کولرگازی را با دستگاه گیج بسنجید.

آموزش نصب کولر گازی

پس از انجام همه این کارها دکمه پاور را برای 3 ثانیه نگه دارید تا کولرگازی با دور بالا و برای تست به مدت 20 دقیقه کار کند و از عملکرد درست دستگاه مطمئن شوید.

امیدواریم که از این آموزش نهایت استفاده را کرده باشید و خودتان بتوانید یک کولرگازی را بدون پرداخت هزینه ای نصب و راه اندازی کرده باشید.

کاربر ادمین
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *