تفاوت تلویزیون‎های 4K با 8K در چیست؟

همان طور که می‎‎دانید مهمترین خصوصیت در ارائه تصویر رزولوشن است. شرکت های سازنده تلویزیون هر ساله سعی می کنند که با ارائه یک رزولوشن جدید جهش بزرگی را نسبت به سال قبل در زمینه ارائه تصویر بردارند.

تکنولوژی

در حالی که تکنولوژی ۴K در حال حاضر در اکثر مدل تلویزیون موجود در بازار به کار رفته که از این میان می توان به مدل 55NANO80 و samsung AU8500 65 inch اشاره کرد از طرفی دیگر ۸K با سرعتی غیر قابل پیش بینی پا به عرضه وجود گذاشته است.

4K 8K

سوال اینجاست که تفاوت ویدئوهای ۸K و ۴K و یا سایر رزولوشن های تصویری در چیست؟ و اینکه این رزولوشن تصویری می تواند مفید باشد یا خیر؟ اصطلاح 8K به جای رزولوشن تصویری ۷۶۸۰ × ۴۳۲۰ پیکسل به کار می رود. زمانی که دیگر 4K محبوبیتی نداشته باشد، چشم اندازهای ۸K افراد زیادی را محصور خود خواهد کرد.

UHD

دراین رزولوشن UHD جدید به معنای واقعی کلمه دریچه ای را رو به چشم انداز خیره کننده آینده پیش روی شما قرار خواهد داد. اخیراً سازندگان بزرگی چون سامسونگ، سونی وال جی از این نوع تکنولوژی در محصولات خود استفاده کرده و اکنون چندین مدل با این فنآوری عرضه شده است.

تلویزیون ال جی نانو سل 4K

زاویه دید

در این نوع تصویر زاویه دید ۱۰۰° شما را قادر می سازد که هیچ فریمی را از دست نداده و با تمام وجود و احساس خود از تماشای ویدئوهای مختلف لذت ببرید درست همانند اینکه در قلب ماجرا قرار دارید.

۸K

و ۸K هنوز یک تکنولوژی تصویر نو ظهور بوده تمام ویژگی هایی که این تکنولوژی ارائه داده بدون شک ارزش امتحان کردن را دارد. از آنجایی تفاوت میان ۴K و ۸K ممکن است سوال خیلی از افراد باشد در ادامه سعی داریم به سوالات شما پیرامون این تکنولوژی تصویری پاسخ دهیم.

رزولوشن:


از نظر فنی، هر دو ۴K و ۸K رزولوشن (UHDTV) کیفیت بسیار بالایی را در تلویزیون‎‎‎‎‎های دیجیتال و سینما گراف‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های دیجیتال ارائه می دهد.
تکنولوژی ویدئو در تلویزیون (Super Hi-Vision (SHV بوده و همچنین به عنوان نسل بعد روش های پردازش ویدئو در TV شناخته می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شوند.

خرید تلویزیون ال جی نانو سل در فروشگاه فورکی بازار

بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند که ارتباط بین ۸K و ۴K همانند ارتباط بین ۱۰۸۰ و ۷۲۰ پیکسل است اما دقیقا این گونه نیست، ۸K در حال حاضر بالاترین استاندارد رزولوشن UHDTV بوده اما ۴K جزء رزولوشن های تصویری متوسط به حساب می آید. ۸K UHD به معنی رزولوشن افقی ۷۶۸۰ و رزولوشن عمودی ۴۳۲۰ پیکسل بوده که در واقع دو برابر رزولوشن افقی و عمودی (۴K UHD(3840 x 2160 بوده و در کل نسبت به آن ۴ برابر تعداد پیکسل بیشتری داشته و نسبت به (Full HD (1920 x 1080 تعداد پیکسل های آن ۱۶ برابر است.

8K چیست؟

8k

وضوح 8K در حال حاضر آخرین فناوری صفحه نمایش موجود در بازار مصرف کننده است. نمایشگرهای 8K دارای 7680×4320 پیکسل هستند که در مجموع بیش از سی و سه میلیون پیکسل را شامل می شود. با تعداد زیادی پیکسل در ساختار نمایشگر آن، شما به یک تلویزیون 8K با صفحه نمایش عظیم نیاز دارید تا تفاوت های موجود در مقایسه با فناوری 4K را متوجه شوید.

اگرچه فناوری 8K هنوز در سال‌های اولیه خود است، اما هر سال صفحه‌نمایش‌های 8K بیشتری در صنعت عرضه می‌شوند. در اینجا خلاصه ای کوتاه از مزایا و معایب تلویزیون های 8K آورده شده است:

مزایا:

زوایای دید عالی
چهار برابر پیکسل
تصویر واضح و دقیق
فوق العاده در نمایشگرهای 70 اینچی و بالاتر

معایب:

خیلی گرونه
محتوای 8K بومی بسیار کم است

4K در مقابل 8K

4K در مقابل 8K: تفاوت های ظریف و با جزئیات توضیح داده شده است
ارتقا به رزولوشن بالاتر ممکن است همیشه بهترین راه به نظر برسد، اما همیشه ضروری نیست، به خصوص اگر فناوری همچنان مطابق با جدیدترین نیازها باشد. ما تلویزیون‌های 4K و 8K را از طریق دسته‌های انگشت شماری مقایسه می‌کنیم تا تفاوت‌های ظریف بین این دو فناوری را بررسی کنیم تا ببینیم کدام یک از هر جنبه بهتر است:

مجموع پیکسل ها


حتی اگر خیلی اهل فن آوری نیستید، اولین غریزه شما احتمالاً به شما می گوید که تلویزیون های 8K عملکرد بهتری نسبت به تلویزیون های 4K در تمام ویژگی های صفحه نمایش ارائه می دهند. از نظر تئوری، این درست است، زیرا نمایشگر با وضوح بالاتر به شما امکان می‌دهد جزئیات دقیق‌تری را در محتوایی که تماشا می‌کنید یا بازی‌هایی که بازی می‌کنید مشاهده کنید. با این حال، این به منبعی نیز بستگی دارد که در عمل محتوا را از آن تماشا می کنید.

تعداد کل پیکسل ها برابر است با تعداد پیکسل های افقی و عمودی ضرب شده. به عنوان مثال، تلویزیونی با رزولوشن 3840 در 2160 دارای 3840 پیکسل افقی و 2160 پیکسل عمودی است. با ضرب این دو عدد، تعداد کل پیکسل ها به ما می رسد که 8294400 پیکسل افقی و عمودی است.

در ابتدا، این ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما الگوی پایه یکسان در همه وضوح‌ها اعمال می‌شود. این جدول دقیق همه چیزهایی را که در مورد تلویزیون های 4K در مقابل 8K باید از نظر وضوح آنها نشان دهید:

رزولوشن تعداد کل پیکسل ها پیکسل های افقی و عمودی علائم تجاری


8k 4.3207.680 33,177,600 8K Ultra HD, UHD-2 (Ultra High Definition 2), Super Hi-vision 4k 2.1603.840 8,294,400 UHD (Ultra High Definition)
1080P 10801920 2,073,600 HD (High Definition) 720P 7201280 921,600 HD (High Definition)

برای مرجع، رزولوشن‌های 1080p و 720p را نیز در نظر گرفته‌ایم تا به شما کمک کند احساس بهتری از تعداد کل پیکسل‌ها داشته باشید. این دو رزولوشن عمدتاً در تلویزیون‌های کوچک‌تر، قدیمی‌تر یا ارزان‌تر یافت می‌شوند. ما آن‌ها را فهرست‌بندی کرده‌ایم تا درک کنیم که وضوح تلویزیون چقدر تکامل یافته است.

به عبارت دیگر، وضوح 8K چهار برابر کل پیکسل‌ها نسبت به 4K است که چهار برابر کل پیکسل‌ها نسبت به 1080p است. در نهایت، تلویزیون های 8K سی و شش برابر بیشتر از تلویزیون های 720p پیکسل دارند. با توجه به این اعداد، تلویزیون های 8K از نظر تعداد کل پیکسل های نمایشگر برتری آشکاری نسبت به تلویزیون های 4K دارند.

محتوا
وقتی نوبت به میزان محتوایی می شود که می توانید از آن لذت ببرید، بدون شک محتوای بسیار بیشتری برای لذت بردن در 4K بومی نسبت به 8K بومی وجود دارد.

اما، برای درک بهتر اینکه چگونه این دو فناوری در این دسته با هم تطابق دارند، باید وضوح 4K در مقابل 8K را از طریق دو نوع محتوا مقایسه کنیم – محتوای بومی و محتوای پخش شده از طریق پلتفرم‌های پخش آنلاین.

محتوای بومی


در حالی که مزایای آن محدود است، رزولوشن 8K برنده این رده است، زیرا تعداد پیکسل های بیشتر منجر به تصاویر با جزئیات بیشتر می شود. البته اگر به دنبال کیفیت بر کمیت هستید، زیرا نمایش ها یا فیلم های زیادی وجود ندارد که بتوانید در این وضوح از آنها لذت ببرید.

با این حال، مزیت 8K نسبت به 4K تنها در سال‌های آینده افزایش می‌یابد، زیرا تولیدکنندگان محتوا بیشتر و بیشتر شروع به تولید محتوای بومی 8K می‌کنند. در حال حاضر، 4K محتوای بومی بیشتری ارائه می دهد. اما، پتانسیل محض 8K در این بخش در حال حاضر یک مزیت جزئی به آن بخشیده است، زیرا محتوای 8K بومی کمی بهتر از 4K بومی به نظر می رسد.

تفاوت تلویزیون‎های 4K با 8K در چیست؟/

جریان محتوا
تلویزیون‌ها فقط می‌توانند به اندازه مقدار اطلاعات موجود در سیگنال جریان، جزئیات تولید کنند. و در حالی که تلویزیون‌های 8K قطعاً پیکسل‌های بیشتری را ارائه می‌کنند، محتوای بسیار بیشتری در 4K موجود است.

توزیع گسترده محتوای 8K هنوز تا حدودی محدود است. در حالی که برخی از پخش‌کننده‌ها و شرکت‌ها بر روی تولید محتوای 8K سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پلتفرم‌های جریان پیشرو همچنان پشتیبانی از وضوح خود را در 4K به حداکثر می‌رسانند.

با نگاهی به سایت های غول پیکر محتوای ویدیویی، یوتیوب همچنان دارای بزرگترین کتابخانه محتوای 8K است.

بنابراین، محتوای زیادی برای پخش با کیفیت 8K وجود ندارد، و تماشای جریان‌های 4K ارتقا یافته برابر یا حتی بدتر از پخش جریانی از طریق یک تلویزیون 4K بومی است.

به‌علاوه، اگر می‌خواهید از حجم محدودی از محتوای جریانی که می‌توانید با وضوح 8K بدون هیچ وقفه‌ای پیدا کنید، لذت ببرید، به یک اتصال پرسرعت و پایدار نیاز دارید. با در نظر گرفتن همه اینها، تلویزیون های 4K مزیت زیادی در پخش محتوای آنلاین دارند.

مشاهده فاصله


برخلاف دسته‌هایی که در بالا مقایسه کردیم، جنبه فاصله دید شامل یک عنصر ذهنی است. این به این دلیل است که بیننده را به عنوان بخشی از معادله در بر می گیرد. به طور دقیق تر، فاصله ای که از آن راحت تلویزیون را تماشا می کنید.

به طور کلی، بینایی 20/20 به عنوان حدت بینایی طبیعی در نظر گرفته می شود، به این معنی که فردی با بینایی 20/20 می تواند در فاصله 20 فوتی به وضوح و واضح ببیند. اگر دقت بینایی بالاتر یا کمتر از این داشته باشید، وضوح تصویر را در فاصله‌ای مشابه با فردی با دید ۲۰/۲۰ نخواهید دید.

چرا این موضوع در زمینه این مقایسه 4K در مقابل 8K اهمیت دارد؟ به بیان ساده، فاصله دید هیچ تفاوت اساسی ایجاد نمی کند که به نفع هر دو وضوح باشد. به عنوان مثال، اگر محتوا را با فاصله متوسط ​​10 فوت تماشا می‌کنید، به تلویزیونی با اندازه مورب بیش از دویست اینچ نیاز دارید تا متوجه هرگونه اختلاف قابل توجه بین 4K و 8K شوید.

باز هم، مهم است که تأکید کنید که کیفیت تصویر در درجه اول به کیفیت ضبط بستگی دارد. بنابراین، داشتن یک تلویزیون 8K فقط برای تماشای محتوای 4K یا 1080p فایده ای ندارد. برعکس، این می تواند تجربه تماشا را حتی بدتر کند.

تفاوت تلویزیون‎های 4K با 8K در چیست؟

تفاوت تلویزیون‎های 4K با 8K در چیست؟

ارتقاء مقیاس
افزایش مقیاس زمانی است که یک تلویزیون با وضوح بالاتر، تعداد پیکسل یک تصویر با وضوح پایین را افزایش می دهد تا تصویری با وضوح بالاتر تولید کند. به خاطر داشته باشید که جزئیات بیشتری در تصویر وجود ندارد، زیرا مقدار اطلاعات موجود در سیگنال ثابت می ماند.

اگر بخواهیم یک تصویر 4K بومی را در یک تلویزیون 4K و یک تصویر 4K ارتقا یافته در یک تلویزیون 8K را مقایسه کنیم، تفاوت های قابل توجهی وجود خواهد داشت.

مهم‌تر از همه، تصویر ارتقا یافته نرم‌تر به نظر می‌رسد، اما در عین حال دارای هچ متقاطع است. همانطور که در بالا ذکر کردیم، تصویر ارتقا یافته شامل جزئیات بیشتری نمی شود، بنابراین اینکه آیا این تصویر ارتقا یافته جدید بهتر به نظر می رسد یا نه کاملا ذهنی است.

با توجه به این موضوع، این یکی دیگر از مقوله‌هایی است که در آن 4K در صدر قرار می‌گیرد، البته در این مورد چندان متقاعدکننده نیست. به عبارت دیگر، تلویزیون‌های 8K در ارتقای محتوای 4K کار مناسبی انجام می‌دهند، اما یک تصویر 4K همیشه به شکل اصلی خود در تلویزیون‌های 4K نسبت به تلویزیون‌های 8K، کمی بهتر به نظر می‌رسد.

بازی تفاوت تلویزیون‎های 4K با 8K در چیست؟
وقتی نوبت به الزامات بازی می رسد، توانایی های ارتقاء مقیاس و وضوح های پشتیبانی شده تنها عواملی نیستند که باید در نظر گرفته شوند. مسلماً ویژگی‌هایی مانند سرعت رفرش، تاخیر ورودی و تنظیمات بازی پشتیبانی‌شده از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. این به این دلیل است که رزولوشن بازی ویدیویی برخلاف فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی، هنگام بازی به‌صورت بلادرنگ ارائه می‌شود.

از این نظر، مجموعه خوبی از تلویزیون های 4K وجود دارد که ویژگی های بازی برجسته ای دارند. بسیاری از تلویزیون‌های رده بالای 4K از VRR (نرخ تازه‌سازی متغیر) پشتیبانی می‌کنند، به این معنی که می‌توانند نرخ تازه‌سازی را در حال حرکت تنظیم کنند و با نیازهای بازی سازگار شوند. علاوه بر این، آنها دارای ویژگی هایی مانند FreeSync و G-SYNC هستند که به ارائه یک تجربه بازی روان و با کیفیت بالا از طریق تلویزیون شما کمک می کنند.

از سوی دیگر، تقریباً هیچ مجموعه 8K در بازار مصرف وجود ندارد، چه رسد به بسیاری از آنها که می توانند با نرخ تجدید 120 هرتز یا 240 هرتز کار کنند. به‌علاوه، حتی اگر تلویزیون‌های بازی 8K وجود داشته باشند که بتوانند چنین نرخ تازه‌سازی بالایی را پشتیبانی کنند، باید روی یک رایانه یا کنسول بازی بسیار گران‌قیمت و قدرتمند نصب شوند که بتواند این کار چالش‌برانگیز را تامین کند.

نمایشگرهای 8K قطعاً در این مرحله ارزش بازی کردن را ندارند. طیف وسیعی از گزینه‌ها وجود ندارد و تلویزیون‌ها و مانیتورهای موجود به سادگی بسیار گران‌تر از آن هستند که مخاطبان وسیع‌تری را جذب کنند.

پتانسیل وجود دارد، اما باید مدتی منتظر بمانیم تا سخت افزار به نیازهای صفحه نمایش برسد. با در نظر گرفتن همه اینها، تلویزیون های 4K نسبت به مدل های 8K انتخاب بسیار بهتری برای بازی هستند.

کاربر ادمین
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *