موتور اسکرول در کولرگازی

اجزای موتور اسکرول

یکی دیگر از کولر گازی هایی که راندمان بیشتری به نسبت کولر گازی های دارای موتور پیستونی و اینورتر دارد کمپرسور اسکرول است. به این نوع موتور اسکرول مارپیچی و حلزونی هم گفته می شود. در واقع مکانیزم داخلی این نوع موتور از دو قطعه ی حلزونی ثابت و متحرک تشکیل شده است. با حرکت قطعه ی متحرک گاز بین این دو فشرده شده و فشار لازم را برای خروجی ایجاد می کند. در این نوع موتور همانطور که گفتیم راندمان بالایی دارد. طول عمر بیشتری دارد. و همینطور از صدای کمی برخوردار می باشد. در زیر تصویری از این موتور قابل مشاهده است.

موتور اسکرول

کندانسور یا تقطیع کننده

در موتورهای کولرگازی قطعاتی وجود دارد که هر کدام هدف خاصی دارند. برای مثال در موتور اسکرول مجموعه ای از لوله های مسی و صفحات آلومینیومی مشبک با طراحی خاص وجود دارد. که در بخش خارجی دستگاه اوت دور (outdoor) قرار گرفته است . و وظیفه آن جذب گرمای گاز مبرد (در حالت سرمایش)، یا دفع سرمای آن (در حالت گرمایش) و انتقال به محیط بیرون می باشد.

قطعه دوم در کمپرسور اسکرول اواپراتور یا تبخیر کننده

اواپراتور مجموعه ای از لوله های مسی و صفحات آلومینیومی مشبک با طراحی خاص در موتور اسکرول می باشد. که در بخش داخلی دستگاه (Indoor) قرار گرفته و محل خنک سازی هوا (در حالت سرمایش) و یا دفع گرما (در حالت گرمایش) میباشد . به عبارتی هوای درون اتاق با مکیده شدن از قسمت بالای یونیت داخلی وارد محفظه اواپراتور شده. و پس از خنک شدن (در حالت سرمایش) و یا گرم شدن (در حالت گرمایش) از قسمت پایینی آن به سمت اتاق دمیده میشود. تصویر مورد نظر در پایین را مشاهده فرمایید.

اواپراتور موتور اسکرول

گاز خنک کننده ( مبرد ) :

گاز خنک کننده مورد استفاده در کولرهای گازی معمولاً R22 بوده که در سالهای اخیر به دلیل حفاظت از لایه ازن، با سایر گازهای سازگار با محیط زیست مانند R410A در حال جایگزین شدن می باشد.

لوله مویی:

وظیفه لوله مویی در کولرهای گازی که از جمله آن کولرگازی ها ی با موتور اسکرول می باشد. افت فشار مبرد و ایجاد فرصت لازم جهت تبخیر آن در اواپراتور می باشد.

لوله مسی:

لوله های مسی از یک لوله رفت و برگشت تشکیل شده برای اتصال مسافت کولرگازی از قسمت کندانسور تا پنل داخلی

الکتروموتور فن:

وظیفه الکتروموتور چرخش و کنترل سرعت پروانه فن می باشد. این قطعه در موتور اسکرول که با حرکت دورانی پروانه (بلوور) دریونیت داخلی (indoor) هوای سرد شده در محفظه اواپراتور به درون اتاق هدایت می شود . و در یونیت خارجی (outdoor) گرمای گرفته شده از گاز مبرد توسط لوله های کندانسور، به فضای بیرون پرتاب می گردد . (فن ایندور را فن اواپراتور و فن آوتدور را فن کندانسور نیز می نامند. ضمناً در اکثر کولرهای پنجره ای پروانه فن اواپراتور و کندانسور بر روی یک محور قرار داشته. و توسط یک الکتروموتور نیروی چرخش هر دو پروانه تأمین می گردد).

بلوور :

بلوور پروانه فن پنل داخلی است که به صورت استوانه کشیده ساخته شده . و وظیفه تولید و پرتاب هوای خنک در حالت سرما سازی و پرتاب گرم در حالت گرما کولر گازی به داخل محیط خانه یا محل کار می باشد .

بلوور کمپرسور اسکرول

دمپر و استپ موتور:

درون کمپرسور حلزونی یا اسکرول دمپر تیغه ای پلاستیکی است که با قرار گرفتن در دهانه خروجی هوا در یونیت داخلی، جهت حرکت باد را از بالا به پایین تغییر میدهد.

استپ موتور (موتور سویینگ) موتور الکتریکی کوچکی است که دَوَران کامل ندارد. و حرکت آن به صورت رفت و برگشتی و پلکانی است. که تیغه آن متصل به دمپر است و موجب تغییر حالت دمپر می گردد؛ استپ موتورها با جریان برق مستقیم کار می کنند.

فیوز حرارتی اتوماتیک (Overload):

وسیله حفاظتی است که کمپرسور را در مقابل نوسانات برق، درجه حرارت بیش از حد و سایر موارد الکتریکی محافظت میکند .

سنسور دما:

این قطعه در کمپرسور حلزونی برای کنترل برودت و تنظیم میزان سرمای مورد نیاز محیط مورد استفاده قرار میگیرد . که معمولاً در روی اواپراتور نصب میگردد و فرمان قطع و وصل کمپرسور از این طریق صادر میشود.

خازن:

هدف از بکار گیری خازن عمدتاً افزایش گشتاور در زمان راه اندازی کمپرسور است. و معمولاً یک خازن نیز برای راه اندازی موتور فن مورد استفاده قرار میگیرد.

برد الکترونیکی:

وظیفه صدور فرمان و کنترل عملکرد بخشهای مختلف دستگاه را به عهده دارد.

در تصویر زیر قسمتی از اجزا مشخص است.

اجزای موتور اسکرول

مزایا کمپرسور اسکرول نسبت به کمپرسور پیستونی:

کمپرسورهای اسکرول یا کمپرسور حلزونی در مصرف انرژی نسبت به کمپرسورهای پیستونی ۲۵ الی ۳۰ درصد از بازدهی بالاتری برخوردارند.

کمپرسورهای اسکرول یا کمپرسور حلزونی نسبت به کمپرسورهای پیستونی از لرزش و صدای بسیار کمتری برخورداند.

کمپرسورهای اسکرول نسبت به کمپرسورهای پیستونی فضای کمتری را اشغال میکند.

در کمپرسورهای اسکرول به علت عدم وجود سوپاپ مکش و سوپاپ فرستنده، مشکلاتی همچون رسوب‌گیری مجاری سوپاپ‌ها و خرابی فنر و پولک‌های صفحه سوپاپ که متعاقباً موجب پایین آمدن عملکرد کمپرسور می‌گرند بوجود نخواهد آمد.

در کمپرسورهای اسکرول یا کمپرسور حلزونی به علت عدم وجود سیلندر، پیستون و رینگ مشکلات گشاد شدن سیلندر به جهت ساییدگی و استهلاک و متعاقبا بالا رفتن مقدار روغن در هوای خروجی وجود ندارد.

معایب کمپرسور اسکرول نسبت به پیستونی:

کمپرسورهای اسکرول یا موتور حلزونی نسبت به کمپرسورهای پیستونی از قیمت بالا تری برخوردار هستند.

​کمپرسورهای اسکرول در ظرفیتهای پایین هزینه نگهداری بیشتری را نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند.

در صورت عدم رعایت تعمیر و نگهداری – استفاده از روغن نامناسب و قطعات مصرفی غیراستاندارد دستگاه آسیب‌پذیر خواهد بود.

جهت راهنمایی های بیشتر با همکاران ما در فورکی بازار تماس بگیرید.

کاربر ادمین
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *